zaterdag 2 februari 2019

buiten tekenen | Daar sta je dan met je verf en je schildersezel, bekeken door omstanders

Tekenen en schilderen | Buiten tekenen 


Daar sta je dan met je verf en je schildersezel, bekeken door omstanders


Buiten tekenen is gewoon leuk om te doen en je hebt bijna altijd aanspraak

Buiten tekenen is een geweldige ervaring. Daar zal iedereen het over eens zijn die het wel eens doet of gedaan heeft .

Daar staat u dan met uw verf en penselen, achter de ezel de fraaie Hollandse landschappen met de bijbehorende wilde wolkenluchten vast te leggen. 

Zie u het landschap en de luchten al voor u? Bijvoorbeeld zo'n Hollands landschap als hier onder op de foto? Ziet u zichzelf al staan tekenen of schilderen op het bruggetje?

En ziet u zichzelf daar al staan om al dat schoons voor altijd vast te leggen? Mooi. Dan hebt u al een prima start.

Buiten tekenen naar de natuur is één van de plezierigste manieren van schilderen die er is. Er kan weinig tegenop. Dus laten we besluiten om het te gaan doen.


buiten tekenen is een geweldige ervaring
Een prima onderwerp als we buiten willen tekenen. Veel Hollandser wordt het niet.


Waar laat ik mijn doek of tekenpapier?

Het belangrijkste wat we voor het tekenen naar de natuur moeten hebben is natuurlijk iets waar we een tekenbord of een schilderij op kunnen zetten. Want kunnen we binnen als het nodig is nog prima improviseren door een oude keukenstoel als een soort van ezel te gebruiken, als we buiten gaan tekenen en schilderen worden er toch nog wel wat meer en hogere eisen aan ons materiaal gesteld. We gaan aan de aanschaf van een ezel niet ontkomen. 

Gelukkig zijn er simpele en niet al te dure ezels in de verkoop die prima zijn om mee te beginnen. Kijk eens rond bij de Xenos, bijvoorbeeld. Als het buiten tekenen ons bevalt dan kunnen we later altijd overschakelen naar een betere of zwaardere kwaliteit, nietwaar?

Een opvouwbare ezel is dan erg handig. 

De aanschaf van een opvouwbare ezel is beslist te overwegen als u buiten wilt gaan werken. De stabiliteit is voldoende voor een niet al te groot werkstuk. Voor grote stukken zult u toch over een eigen atelier met bijbehorende atelierezels moeten beschikken. Maar die kunt u niet meenemen. Grote schilderijen zijn ook nauwelijks te vervoeren tenzij u over een bestelbus beschikt. Ervaren buitenschilders nemen soms verbazend grote doeken mee, maar dat vraagt de nodige ervaring en handigheid dus daar zou ik zeker niet mee beginnen. 

 

Een leeg doek is straks een groot en heel nat doek!

Bedenk ook dat een droog schilderdoek misschien nog wel goed te vervoeren is. Maar na afloop hebt u te maken met een groot doek. Dat waarschijnlijk niet zomaar achter in de auto past. En wie zit te wachten op een fiks aantal olieverfvlekken in de bekleding van de auto? U hebt ze nog niet verwijderd. Waarschijnlijk lukt dat zelfs nooit. 


Houd goed rekening met de zon

Ga nooit met de rug naar de felle zon zitten. U zult verblind worden door het vaak fel witte tekenpapier. Na een tijdje hebt u allerlei vlekken voor uw ogen. Natuurlijk kunt u een zonnebril opzetten maar die maakt het beoordelen van kleuren tot een lastige klus! Ook een blanco schilderdoek zal de zon gaan weerkaatsen.  Ook uw eigen schaduw op het doek kan gaan irriteren. Ga ook niet tegen de zon in zitten kijken! Ook dat tegenlicht werkt beslist niet aangenaam. Het beste is nog om het zonlicht min of meer aan je zijkant te houden. 

 

Licht verandert buiten regelmatig van intensiteit 

Houd sowieso rekening met het licht. In tegenstelling van uw atelier met kunstlicht is het licht buiten verre van constant. Een fraaie schaduw die uw artistieke aandacht getrokken heeft  en er het ene moment nog is, is enkele minuten later plotseling in zijn geheel verdwenen als er zich een wolk voor de zon heeft bewogen. Het felle zonlicht met zijn harde schaduwen is dan in één keer een diffuse lichtbron geworden. Einde van die fraaie schaduw. En wanneer die weer terugkomt? Sterker nog, of die nog wel weer terugkomt? Wie zal het zeggen? Probeer wat dat betreft onderwerpen die gevoelig zijn voor dat soort effecten al snel vast te leggen. Desnoods in een soort kladversie die we later wel weer uit gaan werken. 

Ook de kleur van het licht verandert constant

En niet alleen de intensiteit van het licht verandert: Ook zal de kleur van het licht veranderen. In de vroege ochtend, zo rond zonsopgang is het licht zwaar blauw van kleur. De Franse noemen dit niet voor niets "l’heure bleu" ofwel het blauwe uur.

Overdag is het licht veel witter van kleur om dan later op de avond van geel achtig naar oranje te verkleuren tegen de tijd dat de zon ondergaat. We kennen het verschijnsel van de felgekleurde zonsondergang allemaal, niet waar? Maar als u kleuren natuurgetrouw weer wilt geven is dit veranderen van de kleur van het licht wel degelijk iets om goed rekening mee te houden.

Het is wel iets om rekening mee te houden

Nu zullen we in de praktijk natuurlijk nooit een gehele dag van 's ochtends heel vroeg tot zonsondergang bezig zijn, maar het is wel een verschijnsel om rekening mee te houden als we vroeg op dag of juist in het begin van de avond gaan schilderen.

Nu alles nog meenemen bij het buiten tekenen 

Een geschikte schilder koffertje maakt onze buiten schilder uitrusting compleet. Kijk daar voor ook eens even rond bij de bouwmarkt. Die hebben hele handige lichtgewicht gereedschapskisten, die uitermate bruikbaar zijn om tekenmaterialen in te vervoeren. Ook een oude rolkoffer kan prima diensten doen en een tweede leven ingaan,


En na het buiten tekenen nu verder....