vrijdag 8 mei 2020

Anime | Een tekentechniek voor fantasierijke tekenfilms en strips uit Japan

Tekenen en schilderen | Anime 



Een tekentechniek voor fantasierijke tekenfilms en strips uit Japan



Wat is Anime? 



Anime is een tekentechniek die wordt gebruikt voor animaties;
 

Anime komt oorspronkelijk uit Japan en is pas laat in Europa bekend geworden; 

Anime kent geen grenzen aan de fantasie van de ontwerper omdat alles getekend is;

Anime is voor strips en animatiefilms

Anime is een vorm van tekenen, zowel gebruikt in stripboeken als voor tekenfilms en animatiefilms, die voor oorsprong in Japan is ontwikkeld. We zien de eerste varianten van anime opduiken aan het begin van de 20 eeuw toen Japanse filmmakers begonnen te experimenteren met de animatietechnieken die inmiddels in de westerse wereld ontwikkeld werden.

Doorbraak van anime in de jaren '80

Maar de doorbraak van anime liet nog wel een tijdje op zich wachten. Het duurde tot de jaren '80 van de vorige eeuw dat anime wereldwijd populair werd maar toen was het genre ook niet meer te stoppen. Waar veel tekentechnieken zich richten op bepaalde genres of doelgroepen, is dat bij anime zeker niet het geval. We komen echt van allerlei varianten tegen die zich richten op een veelheid van doelgroepen.

We vinden in anime alle denkbare genres terug

Zo vinden we varianten op anime in genres als actie, Science fiction, drama, romantiek, horror en zelfs pornografie en erotica. Maar vaak liggen de scheidslijnen tussen deze genres niet echt duidelijk en zien we een soort mix van genres. Daarbij zien we duidelijk de smaak en normen van de Oosterse wereld waar ze gemaakt worden en de westerse wereld die ze leest, hemelsbreed van elkaar verschillen. Iets dat de opmars van anime trouwens verder niet in de weg lijkt te staan.

Er is goedkoop heel veel mogelijk

Het voordeel van dit soort animatiefilms is dat de fantasie van de makers niet door de realiteit wordt beperkt of begrensd. Immers, alles is te tekenen. Een superrobot vereist in de filmwereld nog altijd een enorme specialisatie van makers van animatievideo's die een kapitaal kost om te maken. Maar het tekenen van dezelfde robot of er een getekende animatie van maken kost daar een fractie van. Het betekent dat verhaallijnen, karakters en de verdere opzet van de omgeving waar het verhaal in speelt,  alleen maar beperkt worden door de fantasie van de makers en bedenkers.

De opzet wijkt flink af van westerse animatiefilms

Voor westerse begrippen zijn de tekenfilms relatief simpel van opzet met weinig detaillering. De films moeten het dan ook vooral van het verhaal hebben en de uitwerking van de spelers in de films. Die uitwerking wordt vaak ondersteund met flashbacks die aangeven hoe een speler tot zijn huidige gedrag of zijn uitspraken is gekomen. Humor is iets dat spaarzaam is in anime, hoewel het kan zijn dat de humor van de westerse kijker niet de humor is van de oosterse maker.


Anime richt zich duidelijk op volwassenen

 

De doelgroep is duidelijk volwassen

Als we kijken naar het lijstje genres hierboven en het feit dat de genres flink door elkaar worden gegooid, dan is het wel duidelijk dat de anime niet in de eerste plaats bedoeld is voor kinderen. Integendeel vaak. Anime is vooral voor volwassenen. Geweld, sexuele toespelingen en taalgebruik richten zich zeer zeker niet op kinderen.

De volwassenen zorgden voor de opmars van anime

De reden dat anime eind vorige eeuw een plotselinge opmars maakte was juist het feit dat deze tekenfilms zich vooral op volwassenen richtten. De combinatie van getekende en geanimeerde spelers in combinatie met volwassen thema's zorgde voor een totaal nieuw publiek.

Manga

Een voorloper van anime is manga. Manga richt zich meer op stripboeken. Zowel manga als anime gebruiken dezelfde hoofdrolspelers en lijken veel op elkaar. Vaak wordt de manga gebruikt om het succes van de spelers uit te testen en gaat men alleen van de meest succesvolle spelers een anime productie maken. Dat scheelt kosten en voorkomt een commerciƫle mislukking. Ook de manga publicaties hebben liefhebbers over de gehele wereld.

Ondertitelen of nasynchroniseren?

Een probleem dat men nog had was de vertaling. Ondertiteling leidde erg af van de tekeningen, maar met een voice-over of nasynchronisatie verdween heel veel van de originele charme van de films. Tegenwoordig is dat probleem een stuk minder omdat je vaak de kijker kunt laten kiezen.

Internet heeft een groot aanbod aan voorbeelden

Voor wie voorbeelden zoekt van manga en anime is er op internet een grote hoeveelheid strips en films te vinden. Met name YouTube heeft een groot aanbod zodat u gemakkelijk met deze toch wel fascinerende kunstvorm kennis kunt maken.

Informeer ook eens bij kleinere tekenclubs

Alles kans dat er mogelijk zijn bij kleinere, gespecialiseerde tekenclubs zoals Model met koffie in Lisse. 

Brochure model met koffie
Brochure model met koffie