vrijdag 1 februari 2019

Contre jour ofwel tegenlicht

Tekenen en schilderen | Contre jour ofwel tegenlicht


Contre jour betekent “tegenlicht”. In dat geval bevindt de lichtbron zich achter het onderwerp.

Tegenlicht is zeer gebruikelijk in de wereld van de fototechniek, maar we vinden de term minder in de wereld van de beeldende kunst

Het gebruik van tegenlicht in de schilderkunst is echter al eeuwenlang een belangrijke techniek,  die kunstenaars gebruiken om diepte, atmosfeer en emotie in hun werken te brengen. Tegenlicht, waarbij het hoofdlicht van achteren komt en het onderwerp eventueel van voren extra verlicht wordt, biedt kunstenaars een scala aan mogelijkheden om hun composities te versterken en een dramatisch effect te creëren.

Een van de meest opvallende effecten van tegenlicht in de schilderkunst is het creëren van silhouetten. Door het onderwerp te plaatsen tussen de kijker en de lichtbron, kunnen kunstenaars de contouren van het onderwerp scherp tegen de achtergrond laten aftekenen, waardoor een krachtig contrast ontstaat tussen licht en donker. Dit contrast kan een gevoel van mysterie en spanning toevoegen aan het werk. Waarbij de nadruk ligt op de vormen en contouren van het onderwerp in plaats van op de details want die zijn nauwelijks tot niet zichtbaar.

Tegenlicht kan ook worden gebruikt om voor een gevoel van atmosferisch perspectief te zorgen in een schilderij. Door het licht van achteren te laten komen, kunnen kunstenaars lagen van kleur en textuur opbouwen, waardoor een gevoel van diepte en flinke afstand ontstaat tussen het onderwerp en de achtergrond. Dit kan vooral effectief zijn bij het schilderen van landschappen, waarbij het tegenlicht de contouren van bergen, bomen en gebouwen accentueert en de illusie van ruimte en uitgestrektheid versterkt.

Naast het creëren van dramatische effecten, kan het werken met tegenlicht ook een uitdaging vormen voor kunstenaars. Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen licht en schaduw, aangezien het felle licht van de achtergrond het onderwerp kan overstralen. Dit vereist een zorgvuldige observatie van de lichteffecten en een gedetailleerde studie van de vormen en contouren van het onderwerp om de juiste verhoudingen te houden.

Bovendien kan het werken met tegenlicht ook het gebruik van subtiele kleurschakeringen vereisen om de sfeer en de emotie van het werk te versterken. Door te spelen met warme en koele tinten kunnen kunstenaars een gevoel van warmte, koelte, spanning of sereniteit oproepen, afhankelijk van het gewenste effect van het werk.

Al met al biedt het werken met tegenlicht in de schilderkunst een rijke en gevarieerde mogelijkheid voor kunstenaars om hun creatieve visie tot uitdrukking te brengen. 

Door bewust gebruik te maken van de tegenlichttechniek kunnen kunstenaars de diepte, emotie en atmosfeer van hun werken versterken.


En nu verder....