Tekenen en schilderen | Aquarelleren
Met welke technieken kunnen we het beste beginnen?
Er is een hele verzameling aan technieken
Zoals ook bij andere kunstvormen is er ook bij de aquarelleertechnieken een hele verzameling aan technieken door de jaren heen ontdekt en verder ontwikkeld. Dit vooral naarmate de betreffende kunstvorm in populariteit groeide. Enkele daarvan hebben de tijd doorstaan en zijn traditionele technieken geworden die tot op de dag van vandaag worden toegepast.De hierna volgende technieken worden nog volop toegepast bij het aquarelleren:
Daarnaast bestaat er een wassing met een geleidelijk toonverloop. Dat verkrijgt men door bij elke volgende penseelstreek meer water aan de verf toe te voegen.
Bij de nat-in-nat methode wordt de kleur aangebracht op daarvoor natgemaakt papier. Naar gelang de mate waarin het papier is bevochtigd, kunnen de penseelstreken in toon van elkaar verschillen. Er kunnen zachte, onbepaalde vormen ontstaan of enigszins wazige vlekken.
Deze techniek wordt op bestaande wassingen toepast. Je moet je er alleen van verzekeren dat de bestaande laag of lagen droog zijn.
Maak het papier eenvoudig nat met een brede kwast en schilder in het natte oppervlak. In de oppervlakken waarop nat-in-nat wordt geschilderd ontstaan heel subtiele achtergrondgedeelten van de schildering.
De penseelstreken laten een strakke en duidelijke streep na. Deze techniek kan vooral worden toegepast rond het deel van het schilderij waar de aandacht naartoe moet worden geleid.
Om kleur of pigment weg te nemen, moet het betreffende deel van het papier worden natgemaakt met een penseel met schoon water. Door te deppen met keukenpapier wordt het pigment hierin opgenomen. Door met stroken papier sommige delen af te dekken bij het deppen, kunnen er interessante, scherpe lijnen en vormen ontstaan.
Sommige pigmenten zijn moeilijk te verwijderen en daarbij kan deze techniek niet worden toegepast (Pruisisch blauw, Windsor rood, geel en blauw).
De vormen die ontstaan zijn niet voorspelbaar en interessant en kunnen soms verrassende effecten geven. Dit is een kleureffect dat je niet op je palet kunt mengen.
Om bepaalde, gewenste effecten te bereiken kan het ‘ spatten’ een oplossing bieden.
Doop een harde penseel (of een tandenborstel, al naar gelang welke maat spetter je wilt hebben) in de verf en ga met een vinger van je andere hand langs de haren, terwijl je de spetters op je schilderij richt.
De verf op het papier moet niet al te nat zijn. Maak een prop van keukenpapier en dep daarmee om wat verf op te nemen. Het beeld dat achterblijft kan lijken op bergen, gebladerte of boomkruinen.
Met de nodige nieuwsgierigheid en creativiteit kun je ook jouw eigen technieken ontwikkelen. Aquarelleren is een levende kunstvorm.
Wassing
De wassing is de meest elementaire vorm van aquarelleren. Die is er in verschillende vormen. De eerste is de egale wassing. Die wordt uitgevoerd door verdunde verf aan te brengen op een bepaald deel van het papier. Dat kan nat-op-droog gebeuren of ook nat-in-nat.Daarnaast bestaat er een wassing met een geleidelijk toonverloop. Dat verkrijgt men door bij elke volgende penseelstreek meer water aan de verf toe te voegen.
Glaceren
Deze methode is vergelijkbaar met het aanbrengen van een wassing, met dit verschil dat men een dunne transparante kleurlaag aanbrengt over gedroogde eerdere lagen. Dit wordt gedaan om de kleur of toon aan te passen van de onderliggende laag. Het is van belang dat de onderliggende laag goed gedroogd is.Nat-in-nat
Bij de nat-in-nat methode wordt de kleur aangebracht op daarvoor natgemaakt papier. Naar gelang de mate waarin het papier is bevochtigd, kunnen de penseelstreken in toon van elkaar verschillen. Er kunnen zachte, onbepaalde vormen ontstaan of enigszins wazige vlekken.
Deze techniek wordt op bestaande wassingen toepast. Je moet je er alleen van verzekeren dat de bestaande laag of lagen droog zijn.
Maak het papier eenvoudig nat met een brede kwast en schilder in het natte oppervlak. In de oppervlakken waarop nat-in-nat wordt geschilderd ontstaan heel subtiele achtergrondgedeelten van de schildering.
Droge penseel
Dit is zo ongeveer het tegenovergestelde van nat-in-nat. Met een penseel met verf en een beetje water wordt op droog papier geschilderd.De penseelstreken laten een strakke en duidelijke streep na. Deze techniek kan vooral worden toegepast rond het deel van het schilderij waar de aandacht naartoe moet worden geleid.
Deppen
Om kleur of pigment weg te nemen, moet het betreffende deel van het papier worden natgemaakt met een penseel met schoon water. Door te deppen met keukenpapier wordt het pigment hierin opgenomen. Door met stroken papier sommige delen af te dekken bij het deppen, kunnen er interessante, scherpe lijnen en vormen ontstaan.
Sommige pigmenten zijn moeilijk te verwijderen en daarbij kan deze techniek niet worden toegepast (Pruisisch blauw, Windsor rood, geel en blauw).
Kleur druppelen
Deze techniek kan voor een verrassend effect zorgen. Het is een eenvoudige techniek. Breng een druppel verf van een bepaalde kleur in een nat deel van het schilderij aan en laat hem vrij vloeien, mengen en uitwaaieren.De vormen die ontstaan zijn niet voorspelbaar en interessant en kunnen soms verrassende effecten geven. Dit is een kleureffect dat je niet op je palet kunt mengen.
Spatten
Om bepaalde, gewenste effecten te bereiken kan het ‘ spatten’ een oplossing bieden.
Doop een harde penseel (of een tandenborstel, al naar gelang welke maat spetter je wilt hebben) in de verf en ga met een vinger van je andere hand langs de haren, terwijl je de spetters op je schilderij richt.
Structuur met keukenpapier aanbrengen
De verf op het papier moet niet al te nat zijn. Maak een prop van keukenpapier en dep daarmee om wat verf op te nemen. Het beeld dat achterblijft kan lijken op bergen, gebladerte of boomkruinen.
Met de nodige nieuwsgierigheid en creativiteit kun je ook jouw eigen technieken ontwikkelen. Aquarelleren is een levende kunstvorm.
Model in aquarel
Wist u dat modelschilders regelmatig met aquarel werken? Dus ook bij "model met koffie". Waarom niet? Want bij model met koffie werk je met het materiaal dat je zelf het prettigste vindt. Meer weten via de website
de penselen voor het schilderen van een model in aquarel liggen al klaar |
en ezels zijn er ook genoeg |